Dni schulzowskie 2018

22 stycznia 2020 roku

Fundacja Terytoria Książki wraz z Pracownią Schulzowską zorganizowała konferencję zatytułowaną „Dni schulzowskie w Gdańsku”, która odbyła się między 15 a 17 listopada na Wydziale Filologicznym Uniwersyetu Gdańskiego.

Program konferencji:

Dzień pierwszy, 15 listopada 2018, czwartek

13.00 Powitania. Słowa na początek. Zapowiedź programu Dni schulzowskich. Uśmiechy…
[aula 1.45, Wydział Filologiczny, ul. Wita Stwosza 55]
13.15 Jarzębski we własnej osobie? A jednak!
Jerzy Jarzębski: Sklepy bławatne i Sklepy cynamonowe
Rozmowa wokół książki Gry poetyckie i teatralne. Prowadzenie Piotr Millati
[aula 1.45, Wydział Filologiczny, ul. Wita Stwosza 55]
14.45 Przerwa kawowa
15.00 Rozpoznania
Wacław Olszewski: Drohobyczanie dzisiaj
Branislava Stojanović: Schulz 2018. Raport
[aula 1.45, Wydział Filologiczny, ul. Wita Stwosza 55]
15.30 Instalacje
Zbigniew Milczarek: Odnalezione/Ocalone – tropem schulzowskich i drohobyckich Autentyków
[aula 1.45, Wydział Filologiczny, ul. Wita Stwosza 55]
Przerwa komunikacyjna (zmiana miejsca)
Otwarcie wystawy Zainstalowani na wieczność – Bruno Schulz i Drohobycz
[budynek Neofilologii, Wita Stwosza 51]
17.00 Przerwa kawowa
18.00 Powidoki z Schulza. Trzynaście obrazów
Występują: Przemysław Szczygieł, Aleksandra Skrzypczyk, Anna Wąśniewska, Justyna Plichta, Zuzanna Hoppe, Piotr Bąkowski, Gerda Hoppe, Mateusz Archacki oraz zespół Sestra.band w składzie: Judyta Rychlewska, Alicja Hoppe, Anna Ołtarzewska, Magdalena Śmierzchalska, Marta Wojciechowska, Malwina Singer; pomysł, koncepcja, scenariusz: Balbina Hoppe; inscenizacja: Balbina Hoppe, Sara Gosk; światła: Sara Gosk; rekwizyty: Martyna Hoppe; kostiumy, scenografia: Balbina Hoppe, Sara Gosk, Martyna Hoppe; muzyka: Zuzanna Hoppe, sestra.band; charakteryzacja (koncepcja i wykonanie): Aleksandra Skrzypczyk, Agnieszka Kintter, Danuta Topa; projekt plakatu i programu: Alicja Hoppe; projekt i wykonanie masek: Kalina Konieczny
[Sala Teatralna, budynek Neofilologii, Wita Stwosza 51]

Dzień drugi, 16 listopada 2018, piątek
[aula 1.45, Wydział Filologiczny, ul. Wita Stwosza 55]

10.00 Otwarcie konferencji
Akt 1. Dwoistości i podwojenia
Józef Olejniczak: Dwa sanatoria
Żaneta Nalewajk: Miejsce natury, natura miejsca. Schulz i Goethe
Eliza Kącka: Geometria imaginacji. O kształtowaniu przestrzeni u Schulza
Ewa Graczyk: Zawrót głowy. Między mocną literaturą i słabą teologią
11.30 Przerwa kawowa
12.00 Akt 2. Kondycje Sch.
Mirosław Wójcik: Bruno Schulz jako krytyk
Ewa Badyda: Słownik języka Brunona Schulza?
Urszula Makowska: Udział w wystawach jako budowanie biografii artystycznej. Przypadek Schulza
Włodzimierz Rudnicki: Łódzkie obrachunki schulzowskie czyli Cztery ekslibrisy Brunona Schulza
13.30 Przerwa kawowa
14.30 Interludium. Premiery i zapowiedzi
„Schulz/Forum” 11
Piotr Sitkiewicz: Bruno Schulz i krytycy
15.00 Akt 3. Znawcy i schulzoidzi
Katarzyna Lukas: Problematyka pamięci w twórczości Brunona Schulza z perspektywy niemieckiej refleksji pamięcioznawczej
Kris Van Heuckelom: Schulzowskie wątki w twórczości Piotra Pazińskiego i Erwina Mortiera
Irena Chawrilska: Ruina czy rzeźba? Schulz według Foera
Marcin Romanowski: Schulz, duchy i meblościanka
16.30 Przerwa kawowa
17.00 Daisy, Daisy, ty mi odpowiedź daj. Tribute to Bruno Schulz
Ariel Suchowiecki – instrumenty klawiszowe, Aleksandra Skrzypczyk – vocal, Kacper Skolik – perkusja, Adam Pachla – kontrabas

Dzień trzeci, 17 listopada 2018, sobota
[aula 1.45, Wydział Filologiczny, ul. Wita Stwosza 55]

Pracownia Schulzowska przedstawia (w układzie alfabetycznym tytułów)
10.00 Litery A–P
Jerzy Kandziora: Archiwum Schulzowskie Ficowskiego – tajemnice i dalsze ciągi
Tymoteusz Skiba: Księga Schulza, Księga Lema
Małgorzata Ogonowska: Niedyskrecja jako metoda badawcza
Katarzyna Warska: Początki pracy nauczycielskiej Brunona Schulza
11.30 Przerwa
12.00 Litery P–S
Balbina Hoppe: Pod zarzutem niesceniczności. Recepcja teatralna Brunona Schulza
Eliza Gościniak: Reprodukcje Xięgi bałwochwalczej
Jakub Orzeszek: Schulz i żałoba
Stanisław Rosiek: Szelińska w marcu 1968 roku

Powrót
2020